elkedagverbetering-02-970x265

Hoe word je succesvol en bereik je topprestaties? De Harada Methode

fShare
1

boek de harada methodeHoe komt het dat topsporters zoveel beter presteren dan breedtesporters, de amateurs? Ligt dat aan hun talent? Dat heeft er zeker mee te maken, want als je de vermogens niet hebt dan houdt het op. Maar velen van ons hebben wel de vermogens en toch niet dezelfde prestaties, hoe komt dat?

Takashi Harada

Takashi Harada, sportleraar in de onderbouw van een middelbare school in Japan, heeft dat onderzocht en kwam erachter dat topsporters specifieke manieren hebben om zich te ontwikkelen en beter te worden. Vervolgens heeft hij op basis van de ontdekte principes uit de topsport een methode ontwikkeld om mensen te laten groeien en topprestaties te laten leveren: de Harada methode. Hij paste zijn methode toe bij de slechtst presterende school van Osaka, Japan en dit werd de best presterende. Inmiddels wordt zijn methode ook in de zakenwereld met groot succes toegepast. Hierbij valt op dat niet alleen de ‘talenten’, maar iedereen groeide en onverwachts hoge prestaties leverde. Wat zijn dan deze principes?

Wat is De Harada Methode?

De Harada Methode is een stappenplan, inclusief de benodigde tools, dat je naar je succes in het leven brengt. Allereerst stel je jezelf een doel, waarin je je ambities tot uitdrukking brengt.

Dit doel is je eindpunt, je Ware Noorden. Dit geeft richting aan je ontwikkeling. Voor een topsporter is dat bijvoorbeeld een gouden medaille op de Olympische Spelen. Vervolgens train je dagelijks om alle onderdelen van je vak of van je sport te beheersen en continu te verbeteren. Dit vraagt discipline en opoffering. Topsporters laten zich hierbij altijd begeleiden door trainers en vooral door een coach. Anders dan de mensen in veel organisaties, heeft elke topsporter een coach.

Verder ontdekte Harada dat de echt succesvolle mensen zich ook inzetten voor anderen: hun gemeenschap, familie, mensen die het ‘minder’ hebben dan zij. Dit stimuleert de bescheidenheid en relativeert het afzien. Door systematisch tijd te maken voor het helpen van anderen, werk je aan je eigen geluk. Dit kan in kleine dingen zitten, zoals elke dag helpen schoonmaken. Het effect hiervan is dat je leert dat het niet om jou gaat. Hierdoor ontwikkel je bescheidenheid en sta je veel meer open voor wat anderen te bieden hebben. Je omgeving gaat hierdoor anders op je reageren en je hebt zo een positieve invloed op je omgeving, waardoor je jezelf beter gaat voelen. Ook relativeert het je eigen inspanningen die je moet doen, om je persoonlijke doelen te halen. 

Als je bereid bent om elke dag iets voor een ander te doen, zonder iets terug te verwachten(!), dan is elke dag trainen voor jezelf. Hierdoor is de training om een betere arts, verpleegkundige of manager te worden, ineens een minder grote opgave. Dit versterkt de discipline die je nodig hebt om het vol te houden en om elke dag te oefenen, te leren en te verbeteren. Het mooie is, dat als je je op deze manier ontwikkelt, niet alleen je vakmanschap toeneemt, maar ook je gevoel van eigenwaarde. Deze extra motivatie draagt dan weer bij aan hogere prestaties. Je spreekt niet alleen mensen hun hoofd aan, maar ook hun hart.

Kies een doel

Als je jezelf wilt ontwikkelen is er allereerst persoonlijke motivatie nodig. Deze motivatie is het grootste als je ontwikkeling gekoppeld is aan je persoonlijk succes: een betere versie van jezelf. Beter wil zeggen dat je dichter bij je doelstellingen, ambities, dromen komt. Om dit een duurzaam en continu proces van groei te laten zijn, heb je een langetermijnvisie nodig die gebaseerd is op je persoonlijke definitie van succes. Vervolgens zal je persoonlijke visie in lijn moeten zijn met je missie en visie van de organisatie waar je werkt. Bijvoorbeeld door steeds beter in je vak te willen zijn.

Afgeleid van je langetermijnvisie stel je een doel voor de middellange termijn. Begin je eerste ‘Harada-project’ klein. Zie het als een experiment om te leren hoe de methode werkt en om te ervaren wat ervoor nodig is om succesvol te zijn. Stel jezelf bijvoorbeeld een doel voor de komende drie maanden. Vraag jezelf bij het stellen van je doel af wat de impact is op jezelf en anderen, zowel materieel als immaterieel. Zorg voor een zo groot mogelijk positieve impact, zodat je hieruit motivatie kunt halen om door te gaan als het moeilijk wordt. Bepaal in deze fase niet alleen je doel, maar ook welke hulp je dagelijks aan anderen gaat verlenen.

Maak een plan

“Het verschil tussen een droom en een doel is een plan”

Om je doel te realiseren heb je een plan nodig. Om dit plan te maken begin je met jezelf en je huidige situatie te analyseren. Op basis van deze analyse formuleer je 64-taken die nodig zijn om je doel te realiseren. Deze 64-taken zijn erop gericht om balans in je leven te creëren, terwijl je (jezelf) verbetert. Neem daartoe naast je persoonlijke ontwikkeling, ook je fysieke en mentale gezondheid, je relaties en je dagelijks leven mee in de plannen die je maakt.

“People do not decide their futures, they decide their habits and their habits decide their futures.” 

― F. Matthias Alexander

Onderdeel van je 64-taken zijn je routines. De gewoontes die je jezelf wilt aanleren om succesvol te worden in het leven. Deze routines en de mate waarin het je lukt om ze uit te voeren tot ze een gewoonte zijn, is een indicator voor de kans dat je je doelen gaat halen. Ze zijn het ‘geheime wapen’ van de Harada Methode.

Oefen elke dag!

Als je een nieuwe vaardigheid wilt beheersen dan is de meest effectieve methode om er een gewoonte van te maken. Oftewel een routine, iets dat we onbewust, ‘automatisch’ kunnen uitvoeren. Om ergens een routine van te maken zal je moeten oefenen, elke dag, zodat je eraan kunt wennen. Je wilt als het ware de hersenen programmeren, zodat ze de nieuwe routine ‘automatiseren’. Het vraagt, zeker in het begin, veel discipline, want de wetenschap leert dat je gemiddeld 66 dagen nodig hebt om je de nieuwe routine eigen te maken. Dit betekent dat als je (jezelf) continu wilt verbeteren, je start met elke dag te verbeteren, zodat je dit oefent en het een gewoonte wordt. 

Maak de nieuw aan te leren routine zo klein dat je het kan waarmaken. Stel je bijvoorbeeld voor dat je jezelf en/of anderen wilt leren om aan zelfreflectie te doen. Je zou dan jezelf en anderen elke dag de vraag kunnen stellen: “wat heb je vandaag geleerd?”. De antwoorden zou je met elkaar kunnen delen. De routine die je - als leider – ontwikkelt, is het stellen van de vraag, terwijl je collega’s leren om de vraag elke dag te beantwoorden. Bijkomend effect, als je dit volhoudt, is dat mensen leren dat je leren belangrijk vindt. Je werkt op deze manier dus ook aan de mindset van mensen.

Neem een coach

Om te zorgen dat je je blijft ontwikkelen én de juiste dingen leert, is coaching nodig. Het blijkt dat elke succesvolle manager, topsporter en zakenman een coach heeft. Deze coach reikt de juiste routines en lessen aan, op het juiste moment. Hij houdt je een spiegel voor. 

In een cultuur van continu verbeteren heeft iedereen een coach. Liefst iemand die is voorgegaan in de te ontwikkelen routines, vaardigheden en mindset. Coaching is een van de belangrijkste factoren, die bepalen of je echt tot continue verbetering komt. Deze coaching is in een cultuur van continu verbeteren dé manier van leidinggeven. De rol van coach wordt in een continu verbeterende organisatie dus zoveel mogelijk door leidinggevenden zelf ingevuld.

Wie is jouw coach?

Arnout Orelio

Nieuwsgierig geworden naar De Harada Methode? Bestel het boek


Tweedaagse training De Harada Methode

  • Wil je zelf ervaren hoe je succesvol wordt?
  • Wil je boven jezelf uitstijgen?
  • Verbeteren vanuit je hart?
  • Op zoek naar zelfsturendheid en de menselijke kant van Lean?
  • Burn-out nabij?

Meld je aan

>> Training in november

 "De sleutel tot topprestaties is mensen laten groeien en boven zichzelf uit laten stijgen"

 

arnout

Arnout Orelio

+31(0)6 - 8333 5692

arnout@deverbeterpraktijk.nl