onzeklanten-02-970x300

Verbeeten

logo-verbeeten inst fc de-200x100

“De Verbeterpraktijk heeft ons geholpen met de opstart van lean. Ze hebben een duurzame aanpak, waarbij ze gaan voor lange termijn resultaten. Ze hebben ons geleerd zelfstandig te verbeteren: SGA leiders én leidinggevenden. Hoe? Door veel vragen te stellen (waarom, waarom, waarom,..) en ons steeds weer aan de tand te voelen”.

Thed Naber, Manager Bedrijfsvoering

Interview met Thed Naber, Directeur Bedrijfsvoering van het Instituut Verbeeten

In een kort interview bespreekt een van onze klanten, Thed Naber, Directeur Bedrijfsvoering van het Instituut Verbeeten, de samenwerking met de verbetercoaches van De Verbeterpraktijk, bij de invoering van "lean management".

1. Wat was de aanleiding voor de samenwerking?

In 2007 hebben we besloten om met lean management, als verbeterstrategie, aan de slag te gaan. Lean was in onze ogen, door de procesfocus, het antwoord op de toenemende behoefte om de zorg beter én goedkoper te maken. Verder verwachtten we toenemende krapte op de arbeidsmarkt gecombineerd met een sterk stijgende zorgvraag. De medewerkers tevredenheid én productiviteit dienden hand in hand te verbeteren.Een vraag die we aan het begin hadden was: "lean in de zorg, hoe dan?" We hebben hulp van buiten ingehuurd om deze vraag gezamenlijk te beantwoorden.
De Verbeterpraktijk heeft ons geholpen met de opstart van lean. Ze waren de enigen die expliciet en intrinsiek gemotiveerd hadden gekozen voor het verbeteren van de zorg. Ze waren duidelijk in staat om de vertaalslag naar de zorg te maken voor belangrijke lean concepten als klant, voorraad, verspilling en flow. Ze leerden ons 'zien'.

2. Welke ervaring is het meest kenmerkend?

De veranderstrategie luidde in eerste instantie 'gewoon beginnen'. "Er is geen uitrolplan", zei Arnout. Dit was spannend omdat de directie wilde dat de 'tools' snel resultaten zouden opleveren. We zijn gestart in de bestralingsuitvoering, omdat dat het meest leek op een 'productieproces' en we daar verwachtte snel resultaten te kunnen laten zien. Geen van de stappen of projecten werden overigens 'zomaar' gedaan. Steeds kregen we weer de vraag: "waarom?". De coaches bleven ons aan de tand voelen. Ze hebben een duurzame aanpak, waarbij ze gaan voor lange termijn resultaten.

3. Wat heeft de samenwerking opgeleverd?

Ze hebben ons geleerd zelfstandig te verbeteren. Ze hebben onze eigen mensen opgeleid. Zowel verbeterteamleiders alsook leidinggevenden zijn getraind en gecoacht, zodanig dat we lean management, zelf, over de gehele organisatie kunnen verspreiden. Onze leidinggevenden zijn op de proef gesteld waardoor we inzicht hebben in hun leiderschapskwaliteiten.

Ze hebben ons geleerd zelfstandig te verbeteren: SGA (verbeterteam) leiders én leidinggevenden. Hoe? Door veel vragen te stellen (waarom, waarom, waarom,..) en ons steeds weer aan de tand te voelen" 

Een van de vele resultaten is de productiviteitsstijging: 40% meer, complexere patiënten, zonder extra mensen in te zetten. Verder is de medewerkers tevredenheid gestegen van een onvoldoende naar een 7+.

4. Wat is de toegevoegde waarde van De Verbeterpraktijk, in een zin? 

"Een diep gewortelde drive om de zorg beter te maken"

Wilt u meer informatie over het invoeren van lean in het Instituut Verbeeten?

Over de invoering van lean management in het Instituut Verbeeten is een publicatie verschenen in het boek "Lean denken en doen in de zorg. Acht verhalen uit de praktijk" - Auteurs: (red) Jos Benders, Marc Rouppe van der Voort, Bart Berden (2010).

Verder bent u welkom om met het Instituut Verbeeten //www.verbeeten.nl/organisatie/leaninstituut@verbeeten" target="_blank" data-mce-href="http://www.verbeeten.nl/organisatie/leaninstituut@verbeeten">contact op te nemen om van henzelf de ervaringen te horen.