processenresultaten-970x300

Aanpak

Zorg van Wereldklasse

Wie is de klant van een zorginstelling? In discussies horen we vaak dat de eigenlijke klant van een zorginstelling de zorgverzekeringsmaatschappij is. Immers, zij betaalt de rekening en voorziet zo de zorginstelling dus van de nodige financiële middelen.

Lees meer...

Processen van Wereldklasse

De (ideale) situatie van 'Zorg van Wereldklasse' ontstaat niet 'zomaar'. Dit is een uitkomst, een resultaat van 'iets' dat daar voor heeft gezorgd. Wat is dat 'iets'? De resultaten zijn een uitkomst van een proces. Laten we eens kijken naar de relatie tussen resultaten en processen middels de figuur hieronder.

Lees meer...

Mensen van Wereldklasse

Alle interactie tussen 'de organisatie' en de patiënt vindt plaats door mensen. Zowel direct, bijvoorbeeld door de arts die een gesprek voert met een patiënt of een verpleegkundige die de patiënt medicatie geeft. Evenzo indirect, bijvoorbeeld door een CT-laborant die een CT-scanner bedient, of de monteur die de CT-scanner van een periodieke keuring voorziet.

Lees meer...

Stap (1) Zichtbaar maken van verspillingen

Wat is dat, 'Zichtbaar maken van verspillingen'? Verspillingen zijn al die zaken en gebeurtenissen die ons weerhouden om ideaal te zijn. Het is daarbij niet relevant of we, op dit moment, veronderstellen dat de verspilling niet te voorkomen is!

Lees meer...

Stap (5) Draagvlak en borging

Wat is dat, 'Draagvlak en borging'?

  • Waarom hebben we zulke doelstellingen nodig?
  • Wat moet daarvoor gebeuren?
  • Valkuilen
  • Gewetensvragen...
  • Welke technieken staan ons ter beschikking?

Lees meer...