elkedagverbetering-02-970x265

Blog: Lessen uit de Verbeterpraktijk

Hoe verander je het denken van mensen?

fShare
11

“It is easier to act your way into a new way of thinking, than it is to think your way into a new way of acting” – John Shook, CEO of the Lean Enterprise Institute.

blog 03 hoe verander je het denken van mensenIn mijn vorige artikel pleitte ik voor een verandering van de mindset, de manier van denken, als primaire veranderdoelstelling van een lean-transformatie. Met als belangrijkste argument dat door een verandering van het denken we een duurzame verandering bewerkstelligen, waarbij de mensen zelf in staat zijn het systeem van continu verbeteren te onderhouden.

Een van de reacties op dat artikel over borging was dat het goed is om te weten dat je voor goede borging het beste de manier van denken kunt veranderen, maar er was ook teleurstelling over het feit dat het artikel geen antwoord gaf op de vraag: “hoe doe je dat dan, het veranderen van het denken?” Daarom geef ik in dit artikel (alsnog) antwoord op deze vraag.

Lees meer...

Hoe zorg je voor borging (als je na aantal maanden weer weg ben)?

fShare
12

Van een collega leancoach kreeg ik de vraag: “De start (van een leantraject) is dan vaak vliegend, maar hoe zorg ik voor borging, zeker ook als ik na aantal maanden weer weg ben?” Dit is voor mij een herkenbare vraag, die twee elementen in zich heeft. Als eerste de belangrijke vraag: “hoe borgen?” Om deze vraag te beantwoorden zullen we ook moeten weten wat we moeten borgen. Dit brengt ons bij het tweede deel van de vraag, namelijk een leantraject, waarbij “...je na aantal maanden weer weg bent”.

Een vaak voorkomende aanleiding om met lean aan de slag te gaan zijn de energie en enthousiasme van anderen en de enorme potentie tot verbetering, die lean in zich herbergt. Dit zijn zeer goede redenen om met lean te starten. Maar is het ook voldoende om het vol te houden?

Stel je een lean project voor, waarin een afdeling lean gemaakt moet worden binnen enkele maanden. Er wordt een lean coach ingeschakeld om te ondersteunen bij het project. Iedereen wordt in trainingen en verbeterteams enthousiast gemaakt voor de voorgenomen aanpak en het enorme potentieel van ‘lean’. We gaan met de verschillende lean tools aan de slag, verbeteren het proces op de afdeling, waarna de lean coach bedankt wordt voor de geweldige hulp. Geslaagd project?! Dat hangt er vanaf.

Lees meer...

Welk boek heeft de meeste impact gehad op mij als lean coach?

fShare
14

b2ap3 small de toyota way to lean leadership lean

 Zoals velen van jullie al weten laat ik me in mijn dagelijks werk inspireren door bedrijven, zoals Toyota, en de door hen ontwikkelde management filosofie, populair geworden onder de naam: 'Lean'. Leren van bedrijven als Toyota is als het pellen van een ui. Steeds kom je weer op een volgende laag. Hoe dichter bij de kern hoe meer het gaat over mensen en hun leiderschap en hoe minder over methoden en technieken (de 'tools'). Het boek dat hierbij de meeste impact op mij heeft gehad is 'The Toyota Way to Lean Leadership ' van Jeffrey Liker en Gary Convis.

Jeffrey Liker is Professor aan de University of Michigan. Ik schrijf dit overigens terwijl hij op LinkedIn zijn pensionering van de universiteit heeft aangekondigd. Hij heeft zeer uitgebreid onderzoek gedaan, bij en met Toyota, over hoe Toyota werkt. Zijn eerste boek hierover, 'The Toyota Way' (2000), is een internationale bestseller en verplichte leesstof voor iedereen die zijn prestaties op de lange termijn wil verbeteren. Inmiddels heeft hij een tiental boeken gepubliceerd. Allemaal met een aanvullend perspectief op Toyota.

Gary Convis is voormalig President en CEO van Dana Holding Corporation, een wereldspeler in de toelevering aan de automobielindustrie. Hiervoor heeft hij meerdere leidinggevende posities gehad, als manager en directeur in Toyota-fabrieken in de VS.

De combinatie van een professor en een man uit te praktijk van het leiderschap bij Toyota pakt in het boek zeer goed uit. Het boek is hierdoor zowel volledig, doordacht en onderbouwd alsook levendig en inspirerend door de vele verhalen en voorbeelden.

Lees meer...

Meldpunt 'Verspilling in de Zorg'

fShare
0

"De overheid pakt verspilling in de zorg aan. ...... Het Meldpunt Verspilling in de Zorg is de kern van deze aanpak." Klinkt als een heel goed idee. De aanpak kan echter makkelijk zelf tot verspilling leiden. Wat is er nodig om succesvol verspillingen te elimineren?

Lees meer...

'Dokter is ziek': reactie vanuit de lean-filosofie

fShare
0

Wat ik heb geleerd van het boek ‘Dokter is ziek’ (2010, Gonny ten Haaft)
In de zomer van 2010, tijdens mijn vakantie, heb ik het boek gelezen: ‘Dokter is ziek’  van Gonny ten Haaft. Gonny doet hierin verslag van gesprekken die zij hield met zorgprofessionals en –managers, die zelf als patiënt in het ziekenhuis terecht kwamen. Het boek inspireerde mij tot het maken van aantekeningen van de beelden, conclusies en ideeën die het opriep, geformuleerd vanuit mijn perspectief van ‘lean1’ denker.

Lees meer...

 

arnout

Arnout Orelio

+31(0)6 - 8333 5692

arnout@deverbeterpraktijk.nl